fredag 27 april 2012

Dags för tippning

Eftersom jag alltid har rätt när jag tippar så tänkte jag lägga upp mitt tips på hur division 4 Uppland slutar iår:

1. Bälinge
2. UIF
3. Ärentuna
4. IK Fyris
5. Enköping IS
6. Gimo IF FK
7. Markim Orkesta IF
8. IK Nordia
9. Lagunda AIK
10. Roslagsbro IF
11. Uppsala-Kurd FK
12. Sunnersta AIF

Motivering:

1:a. BIF har under en treårsperiod fått arbeta med ungefär samma spelarmaterial samt att man fått in några kvalitespelare tills i år som kommer höja nivån. Därför tror jag man drar längsta strået i år, lägg där till att man nosat på topplaceringar två år i rad nu och vet vad som krävs för att vinna serien. Ett måste är dock att laget måste sluta slarva bort poäng som förra året.

2:a. UIF som förra året spelade i trean är givetvis tunga favoriter till att vinna serien men de har ett väldigt ungt lag i år och det kan komma till att bli deras nackdel då det kommer till svackor under säsongen. Den nya tränaren Folkesson verkar dock vara seriös och duktig och har redan fått i ordning spelet på ett bra sätt. Jag tror dock att de har svårt att hålla en hel säsong.

3:a. Ärentuna SK tror jag kommer att bli det stora utropstecknet i år då de har värvat många spelare (dock av blandad kvalite) samt att man har en bra trupp sedan förra året. Laget har också gjort en bra försäsong där man vunnit mycket och har också en fin känsla sedan förra året då man vann 5:an överlägset. Nyckeln till framgång är givetvis gamla Siriusspelaren Johan Pettersson som betyder mycket offensivt. Jag gamblar lite här men känslan är att Ärentuna blir farliga men får nog svårt att hålla en jämn nivå under hela serien. Frågetecken finns på målvaktssidan.

4:a. IK Fyris är seriens största gåta för mig och därför vågar jag inte tippa dem högre då de år efter år har ett högklassigt lag på pappret samt bra tränare utan att nå några högre höjder, blev dock trea ifjol och kanske kan bli att räkna med i år. Har flertalet duktiga spelare och får de bara till en jämn säsong så blir de farliga men jag tippar på att man kommer dippa då och då och tappa positioner och det har man inte råd med i år. Nyckelspelare här är Erik Löhman som tillsammans med Johan Torstensson är seriens bästa innermittfältare. Har också problem med målvakter.

 5:a. Här gamblar jag lite också men jag tror att EIS kan bli farliga i år då deras yngre spelare har mognat till sig samt att de har fått behålla i stort sätt samma trupp som ifjol och det tror jag kommer göra att de höjer sig några nivåer i år. De är också erkänt hemmastarka på mäktiga Enavallen. Rune Berglund brukar få i ordning på sitt lag efter ett tag och kanske kan surgubben lyckas i år.

 6:a. Gimo som verkligen gjorde en usel säsong förra året har värvat smart inför säsongen och ett antal klassspelare har anslutit till truppen vilken gör att de kommer vara på säker mark i tabellen i år, jag tror dock inte att de kommer komma högre än 5-6:a då deras trupp inte verkar vara så bred.

7:a. Nykomlingarna MOIF kommer att prestera bra fotboll i serien då lag som kommer från Stockholm brukar innehålla en hel del klasslirare men resultaten på försäsongen har varierat och det gör det hela ovisst, är laget jag har minst koll på men jag tror absolut på nytt kontrakt. Roligt att möta Patrik Kataja igen.

 8:a. Konstigt att placera ett så pass rutinerat Nordia såhär långt bak men jag tror de får svårt i år då serien är jämnare och då Nordia oftast lever på misstag hos motståndaren blir resultaten sämre i år. Har en ny tränare också som måste få ordning på laget först. Emil Ekström blir viktig för Nordia i år.

 9:a. Lagunda kommer prestera bättre än förra året då de fått behålla de allra flesta spelarna samt att de har lite mer erfarenhet av division 4 då det spelet skiljer sig en aning från femman. 

 10:a. ROBRO gjorde en mycket bra säsong ifjol och kom femma i serien efter en bra höst men detta berodde till stor del på att de lånade spelare av BKV Norrtälje och när nu avtalet är brutet kommer lagets kvalitet att sjunka men de klarar nog nytt kontrakt men får kämpa för detta.

11:a. Topplaget från ifjol kommer att få det tufft i år då många spelare lämnat och det brukar bli turbulent under säsongen, de har en grym toppnivå men kvaliten brukar variera något enormt. Om de blir jämnare och spelar mer som ett lag kan de sikta mot toppen, annars är risken att de åker ur.

 12:a: SAIF känns som det givna bottenlaget i år då de är det yngsta och mest orutinerade laget, de kan säkert sprattla till som ifjol men i år räcker inte det tyvärr. Jag är ganska säker på att de åker ur.


Såhär tror jag det går och imorgon kanske vi får se åt vilket håll det lutar 
UIF verkar bli att räkna med i vilket fall som helst då de vann med 3-0 borta mot Roslagsbro ikväll..

// Bank den bättre



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar